Vårkänslor, vinterstudion och sånt där vanligt tjafs!

Godmorgon! :)

Det verkar bli en fin dag idag också, igår var det ju fantastiskt väder. Visst var det lite kallt och lite vind som blåste i ögonen men jag plockade iallafall fram vårskorna! Det är fantastiskt skönt att det är ljust längre och snart kanske det är ljust när jag går hem från jobb också, längta!!

Jag sitter om morgnarna och faschineras av dessa skidåkare på tv, grymma prestationer dag efter dag!  Jag kan inte hjälpa det men jag jämför lite med Agility..
Man ska åka skidor fort och lägga upp sin taktik, såklart mycket längre än en agilitybana men ändå
sen måste man koncentrera sig på skjutningen mitt i allt och sen måste man hålla i ändra in i mål.

I agility ska man springa fort och offensivt och samtidigt prata och sen dessutom visa vart hunden ska och släpper man koncentrationen minsta lilla så vips kan hunden vara på fel hinder, det är det lilla som gör det!
Ibland ska man också tävla flera dagar i rad och prestera på topp i varje lopp!

Jag har fått höra så oändligt många gånger att agility är töntigt och ingen sport för "man ska ju bara springa lite och peka" så nu jämför jag ofta och mycket med andra sporter och vet nu vad? Varje gång visar det sig att man behöver samma saker i det mesta, fart, koncentration och en vinnarskalle!!

Folk förstår inte hur mycket jobb som ligger bakom, det är inte bara att ta en hund och springa det är ju någon som måste lära den också! Man har inte bara sig själv utan man har en levande hund med egen vilja och egna tankar som man ska synka sig med!
Det är som när rolf göran vann jerringpriset(?). rida lite? vadå? det är väll ingenting?¨
Att träna ett sånt stort djur till att göra och lyda minsta lilla skänkeltryck eller tygelryck det är inget man gör en måndagkväll! Ett sånt stort djur skulle kunna slänga av r-g och skita i allt om den hade velat!
DET KRÄVER FRUKTANSVÄRT MYCKET ARBETE eftersom man inte bara har sig själv att träna..

många av dem som jag vet klagade på att han fick priset, vad gör dem då? vad har dem lyckats med i sin sport? Jo dem spelar fotboll i division 6 och 7, finfint, träning en gång i veckant!! Vissa är till och med bänkvärmare, och det ni, DET ÄR SPORT!

Nä brist på respekt är vad det är!



Nu släpper vi det och går vidare, snart jobb och ikväll blir det bokföring, tjoheeeej! eller inte!

VI SES





Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

daysbyelin

En Blogg om mig ( Elin ) & mina hundars bravader !

RSS 2.0