miniFilmtajm a la marwin

Heej alla glada:)

Idag var jag nere på klubben och tränade ett litet pass med Marwin, det blev balansträning, som han förvrigt tar med helt okej fart numera så det är bara att kämpa på. Två på två av är det som gäller på balansbommen och ibland kör vi med target och ibland utan, han har ett beteende och vet att han ska bli kvar där nere tills mitt "okej" kommer ibland stannar han dock så han står med framtassarna kvar på balansen och då får man påminna honom och lägga till ett "trampa" så går han ner. Just nu ligger focus på att jag ska kunna vara bakom och han ska gå ner och stå två på två av och inte stanna och vänta på mig så som jag just beskrev.


 En början på A-träning är också påbörjad, där kommer jag att ha running så det kommer ju ta en jäkla tid att klicka in. Just nu är han lite avvaktande och bromsar lite väl mycket men jag tänker att ju mer rutin han får och ju mer han fattar hur han ska göra sitt beteende  ju fortare kommer det att gå så vi kör vidare :)

Han gick faktiskt själv upp på vippen idag och gungade ner den och ställde sig längst ner fastän vi egentligen inte alls skulle gå på vippen, jag blev dock väldigt glad för detta visar att han är nyfiken på nya  saker och inte rädd längre, nu är han sitt vanliga tuffa jag igen och det känns väldigt skönt :)

Det kommer ju lite up and downs med unghundar när dem helt plötsligt är rädd för saker eller ska bita i saker och dyligt så man får avvakta lite när dem är i sina"downs" och göra sånt som dem kan istället, väldigt skönt att första perioden är avklarad nu :) ingen höjdrädsla längre altså!!

Vi körde även slalom idag och det har jag lagt ner väldigt mkt träning på för att få det så självständigt som möjligt, där är fortfarande att jobba med men vi har kommit en bit på vägen! Numera kör vi alla 12 pinnar och har kört både med och utan hjälpmedel. Jag brukar dock sätta hjälpmedel i ingången för att verkligen hjälpa honom att lyckas.
 Min Mannersminder har kommit hem och den ska bara få lite batterier i sig sen kommer den att användas på slutet i slalomträningen för att jag vill kunna vara långt bakom, långt i sidled och långt framför  på alla håll och kanter och han ska ändå slutföra slalom med bra fart.. ( vem vill inte liksom)

Jag kan vara i sidled och framför men när jag stannar längre bak blir han lite fundersam och sackar i fart, träning träning :)

http://youtu.be/H6Z6TtN1VVM <------ ett slalomklipp från idag, hjälpmedel finns i form av kompostgaller mellan port 2 och 3 på höger sida men det syns ej på filmen..

Sist men inte minst körde vi ett framåtsändande, jag tycker om att köra det som avslutning så han får springa på och köra någonting enkelt som inte kräver lika mkt tankeverkstad som det andra vi tränat på :)



Bixxan har vila denna helgen, vi var på träningstävling i torsdags och tränade kontaktfält, han gick för tidigt på balansen så den tog vi om, aet fick han gå ända ner på och vippen stog han kvar på tills mitt "bra" och jag sprang vidare. MYCKET FINT! Mycket nöjd med honom och det blir nog ett träningspass i veckan som kommer innan det är dags för tävlingar i Råådalen i två dagar :)

Det var allt för nu VI SES :)


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

daysbyelin

En Blogg om mig ( Elin ) & mina hundars bravader !

RSS 2.0