Tävling - Malmö INT

Det var tydligen en väldigt bra uppaddning i tisdes, i kombination med en taggad förare och en superduktig hund så blev det riktigt bra resultat igår!

Men vi tar det från början..
Upp halv 5 på morgonen och iväg mot malmö i Thereses bil. Jag lyckades iallafall hålla mig vaken en stund sen var det kört, jag snarkade gott där i baksätet :) Vaknade gjorde jag lagom när vi var i Malmö och denna gången var det på ett helt nytt och nybyggt ställe så det var lite knicksigt att hitta rätt först.
Jag upplevde inte att dem hade nån bra skyltning heller för att vara ett så stort arrangemang, men kanske missade jag skyltarna ?

Vi kom en bra tid för vi slapp köer in så som det brukar vara. Väl inne var det veterinärbeiktning och jag fasar alltid för dem. Bixx verkligen AVSKYR denna tanten som sitter där och ska känna och klämma ( ja det är samma varenda gång). På sofiero för två år sedan hade hon nämligen vaknat på fel sida och klagade på alla hela tiden, hon drog i kopplena hårt för att få hundarna till sig, böjde sig över dem så dem blev skrämda o.s.v.. Bixx totalvägrade när hon började dra i kopplet och slet dig FRÅN SELEN!! Sen dess tycker han att hon är läskig och det kan man ju förstå.

Kan tilläga att på SM var det inga problem med besiktningen då Bixx är en väldigt social hund allt som oftast, men dem visste hur dem skulle göra helt enkelt!

Åter till malmö..
I vilket fall så ville han inte gå till henne och hon tittade bara snabbt sen var vi godkända att gå in..
Numera var allt i samma hall, förut var det olika hallar! Detta innebär hög ljudnivå och trångt, men det vet man ju när man anmäler.

Denna gång var det MYCKET sura miner från både utställare och domare, som tilochmed hade mage att gå in där vi stod och förberedde start och säga till oss att vi skulle " få tyst på våra hundar för hon försökte faktiskt döma i ringen intill " i en inte så speciellt trevlig ton! Jag tycker detta är urdåligt rent ut sagt, man går inte till någon som försöker värma upp och koncentrera sig på att snart gå in och tävla och säger sådär, hundar skäller det är bara så. Ja visst man kunde gå ut lite och värma upp  men det var inte bättre där ute för där var vi agilitymänniskor inte heller så uppskattade eftersom våra hundar skäller och är glada, dessutom, hoppar dem (på dess egna förare altså hundens ägare) och det verkar folk aldrig ha sett förut. Att DESSUTOM vara glad och kampa med kopplet efter ett lopp ( eftersom man inte kan kasta nån leksak eller dyligt av hämsyn för att där inte är så mkt plats) det fick folk att kolla snett!

Både utställare och domare VET att det är agility på lördagen, det är det alltid på dem internationella utställningarna här nere och då ÄR det högre ljudnivå och som sagt hundar skäller när dem är taggade.

Om man då ogillar det så får man väll skita i att komma då!! Jag tycker det är jobbigt på dessa stora tävlingarna för att där är så fruktansvärt mycket hundar och människor men då får jag göra det bästa av saken, eller så får jag skita i det,  det är ju ingen som tvingat mig att anmäla dit precis som det inte är någon som tvingat folk att ställa ut på just dessa tävlingarna!

Det är ju som om jag skulle stampa in i ringen och be dem applodera lite tystare för sina hundar för det stör min uppladdning.. inte okej altså!
Och har man klagomål så får man ta det med tävlingsledare eller någon annan som jobbar på detta arrangemang!

För övrigt tycket jag att Tävlingsledaren sköter denna tävlingan MYCKET bra och får allt att flyta på som det ska så vi blir färdiga i tid ( så att utställningen kan fortsätta i stora ringen). All cred till de som arbetar med agilityn på dessa tävlingarna!! verkligen!!

Resultatmässigt gick det nästan så bra som det bara kan gå på en tävling, En första plats i agilityloppet som jag förövrigt var mycket nöjd med så när som på en enda sväng som blev för stor!! Bixx hanterade mattan jätte bra och helt klart över förväntan! Han är min pärla.

Hopploppet var inte så bra som agilityloppet men jag var så nöjd med vår prestation och jag var så glad att Bixx kunde springa bra på mattan och inte ha det så jobbigt som han brukar på matta!!!!
Det blev en andra plats efter Carinas supersnabba kelpie Guiyra (stavas?). SUPERNÖJD med min blåa pärla.
Loppen kändes såå bra och jag körde fullt ut och mesade inte en enda gång i loppen, är väldigt nöjd med mig själv också denna tävling och för att jag vågade trots tidigare mattproblem!! Han gå ju som bäst när jag är på och inte släpper en sekund!

http://www.youtube.com/watch?v=W3HmySOlTks&feature=share
Agilityloppet på film

Känns som att vi fått en härlig positiv start på säsongen :)


VI SES







Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

daysbyelin

En Blogg om mig ( Elin ) & mina hundars bravader !

RSS 2.0